Willem's Kas

Willem's Kas is een bron van informatie met veel liefde verzorgd. Met de Kas van Willem willen wij het ondernemen leuker en makkelijker maken. Met als voornaamste doel dat jij als mens én als eigenaar van een eigen bedrijf in alle (financiële) rust én met veel plezier aan je passie kan werken. Loop je ergens tegenaan in je onderneming of wil je graag informatie over een bepaald onderwerp ontvangen? Stel je vraag via e-mail dekasvan@wil-lem.nl en wij zoeken het voor je uit. Vraag en antwoord worden in Willem's Kas gezet. Zo helpen wij er samen ook andere ondernemers mee.


Platform zzp, eenmanszaak, vof - WIL-LEM Administraties en Trainingen

Vraag & Antwoord

In Willem's Kas groeit en bloeit het en alles wordt met veel liefde verzorgd. Heb jij een vraag voor Willem? Leuk! Mail je vraag dan naar dekasvan@wil-lem.nl. Wij zorgen ervoor dat vraag en antwoord in de Kas van Willem komen te staan.

Bij Links en Lijstjes en Tips en Tools vind je ook een hoop informatie.


Onderwerpen

  1. BTW-Export door particulier die buiten de EU woont
  2. Geen bon of factuur wat nu met de kosten en btw
  3. Parttime in loondienst én parttime freelance, belastingtips!
  4. Hoe hou ik nu mijn uren bij, heb je daar tips of een handige tool voor?
  5. Welke rechtsvormen zijn er en kun je de voor- en nadelen aangeven?

1. BTW-Export door particulier die buiten de EU woont (19 november 2019)

Vraag

Een particuliere klant verzoekt het btw bedrag dat op onze verkoopfactuur stond vermeld én dat ook al betaald is door hem, terug te laten storten ivm export naar een niet-EU-land. Moeten wij dit btw-bedrag terugstorten? En zo ja, hoe moeten wij dit administratief verwerken?

Antwoord

Ja, het btw bedrag mag terug gestort worden aan deze klant. Mits alle papieren in orde zijn, het gaat dan om:

  • kopie van legitimatiebewijs waaruit blijkt dat hij buiten de EU woont
  • vermeld het nummer van het legitimatiebewijs op de factuur 
  • de klant dient een door de Douane getekend exemplaar van de factuur naar het bedrijf op te sturen.
  • met al deze papieren op orde, mag het btw-bedrag terug worden betaalt aan de klant. 
  • administratieve verwerking: bewaar alle papieren bij de originele factuur. Stort het btw-bedrag terug aan de klant en verwijs daarbij naar het factuurnummer en de omschrijving "export door particulier die buiten de EU woont". 

2Geen bon of factuur ontvangen, wat nu met de btw én de kosten? (19 november 2019)

Vraag

Ik vergeet nogal eens bonnetjes te bewaren of te vragen vanwege diverse bijeenkomsten en deelname aan evenementen. Is het mogelijk een vaste onkostenvergoeding op te nemen van bijvoorbeeld € 100,- per maand? Dan wordt het uit privé betaald.

Antwoord

Nee, de belastingdienst beschouwt dit gewoon als privé. Zo'n dergelijke onkostenvergoeding is wel mogelijk als je werknemer bent, dus ook als je een B.V. hebt want dan sta je immers op de loonlijst en word je in die zin ook gezien als werknemer. 


Maar wat is dan wel mogelijk:

  1. Voor de btw-aftrek geldt: geen factuur of bon= geen aftrek van de btw. 
  2. Voor de kostenaftrek: van belang is dat je aannemelijk kunt maken dat je de kosten gemaakt hebt voor je bedrijf. Als het niet mogelijk is alsnog een kopie op te vragen van de bon bij de leverancier, dan is het mogelijk deze zakelijke kosten aannemelijk te maken middels de betalingsgegevens op het zakelijke bankafschrift. Zorg dan voor een eigen geschreven notitie waarop een datum, de gegevens van de leverancier en een omschrijving staat. Dit geldt uitsluitend voor kosten onder de € 100,-! Voor alles daarboven heb je toch echt wel een factuur of bon nodig van de leverancier.

3. Twee dagen in loondienst en twee dagen freelancer/zzp' er? (7 januari 2020)

Vraag

Ik werk 2 dagen in vaste dienst en 2 dagen als freelancer bij een bedrijf. Erg leuk! Hopelijk komt dit ook goed met de belasting. Ik denk er ook weer aan om misschien weer geheel te gaan freelancen, er lijkt best veel werk te zijn, maar twijfel nog. Heb je advies qua belasting etc. voor mijn eventuele keuze. 
 

Situatie vraagsteller: gehuwd, fiscaal partner heeft een fulltime loondienstverband en samen hebben zij 2 kinderen 


Tip: kijk ook eens bij onze 


Antwoord

Het (gedeeltelijk) werken in loondienst schept voor de meeste mensen nog steeds de meest veilige basis. Elke maand ontvang je rond de 25e jouw salaris. Jouw werkgever heeft de belasting en de sociale premies al voor jou betaald aan de belastingdienst. Dus je weet precies waar je aan toe bent en waar je op kan rekenen.

Daarnaast ben je via jouw werkgever verzekerd tegen de gevolgen van ziekte, werkloosheid.
Je krijgt dan in ieder geval nog voor de twee dagen die je nu in vaste dienst bent een uitkering. Ook andere voordelen, zoals doorbetaalde vrije dagen en mogelijk een pensioenvoorziening, blijven bij parttime loondienst van kracht.

Als freelancer of zzp'er  (zelfde betekenis) voer je het werk uit tegen betaling voor verschillende opdrachtgevers* zonder dat er sprake is van een dienstverband.

Je verstuurt na afloop van de klus jouw factuur en de opdrachtgever betaalt je hiervoor. Hij houdt op deze betaling geen belasting in. Die betaal je zelf na afloop van het jaar bij de aangifte inkomstenbelasting.

Dus: in loondienst wordt er elke maand al belasting voor jou betaald aan de belastingdienst maar als zelfstandige gebeurt dit pas achteraf ná afloop van het jaar via de aangifte inkomstenbelasting. Hou hier dus rekening mee én reserveer maandelijks een bedrag. Tip: zet het op een aparte rekening, je kunt hiervoor een gratis spaarrekening openen. 

Over de winst of het resultaat, dat je boekt met je activiteiten als freelancer/zzp’er, moet je inkomstenbelasting betalen. Dat komt bovenop je loon. Je gaat naar verhouding meer belasting betalen naarmate je inkomen hoger wordt.


Als de Belastingdienst je als ondernemer beschouwt, kan je wel weer in aanmerking komen voor een aantal aantrekkelijke aftrekposten zoals MKB Winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Maar natuurlijk zijn ook alle zakelijke kosten die je maakt voor je eigen bedrijf aftrekbaar. En al deze aftrekken en zakelijke kosten verlagen jouw winst waardoor je weer minder belasting betaalt.

Let op: 

  • de belastingdienst stelt verschillende eisen aan het zelfstandig ondernemerschap zoals het urencriterium van 1225 uur per jaar. Met 2 dagen per week freelance werken kom je daar waarschijnlijk niet aan. Je kunt dan echter nog wel in aanmerking komen voor de MKB Winstvrijstelling en investeringsaftrek.
  • *Pas ook op met maar 1 opdrachtgever per jaar. Een veilige marge is 3 opdrachtgevers.

4. Hoe hou ik nu mijn uren bij, heb je daar tips of een handige tool voor? (31 januari 2020)

Vraag

Wat een gedoe die uren bijhouden...is dat nou nodig? En zo ja, hoe doe ik dat dan, zodat het me zo min mogelijk tijd kost?

Tip: kijk ook eens bij onze 

Antwoord

Ja, het is belangrijk je uren bij te houden 

  • voor jezelf zodat je inzicht krijgt in hoe lang je nu daadwerkelijk ergens mee bezig bent en met name om helder te krijgen hoeveel uren je nu besteedt aan het uitvoeren van een opdracht of project. Zeker als je werkt met vaste prijzen, is een voor- en nacalculatie van belang. 
  • voor diverse fiscale voordelen: om als ondernemer met een eenmanszaak of vof in aanmerking te komen voor diverse fiscale voordelen, zoals de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek, moet je voldoen aan het urencriterium. Dit betekent dat je jaarlijks ten minste 1225 uur besteedt aan je onderneming (hieronder vallen ook de niet-declarabele uren zoals je administratie bijwerken, netwerken / marketing). Dit komt neer op ongeveer 24 uur per week. 


Nee, het is geen verplichting, wanneer het door het soort werk of het type bedrijf dat je hebt, bijvoorbeeld een winkel die heel de week geopend is, overduidelijk is dat je aan het minimum aantal uren van 1225 komt.

Registreren van uren: 

  • Zit je dagelijks achter de computer dan is het het meest efficiënt aan het eind van de dag jouw uren te registreren in een excelfile.
  • Zit je zelden achter de computer, dan is de papieren of digitale agenda of gewoon een klein A6 boekje voor in je tas of portemonnee gewoon de meest handige manier. Leer je zelf aan, aan het einde van de dag je uren te registreren.  Plan dan 1 dag in de week om je administratie bij te werken en neem de uren die je dagelijks hebt genoteerd over in een excelsheet (gratis) of in een urenregistratie programma of app (betaald).


Waarom niet alleen je uren bijhouden in een agenda? Tja, er wordt echt daadwerkelijk controle uitgevoerd door de Belastingdienst om te zien of je wel terecht die ondernemersaftrekpost hebt toegepast. En je kunt niet echt verwachten van zo'n inspecteur dat hij heel jouw agenda door gaat nemen, met zijn rekenmachine ernaast. Dat is onhandig, duurt onnodig lang en zorgt voor ergenissen voor beiden.

5. Welke rechtsvormen zijn er en kun je de voor- en nadelen aangeven?

Vraag

Welke rechtsvormen zijn er en kun je de voor- en nadelen aangeven?

'WIL-LEM Administraties en Trainingen helpt ondernemers  met een eenmanszaak of vof met of zonder personeel'

Hoe het precies juridisch en fiscaal zit met de eenmanszaak en de vof  staat omschreven op onderstaande pagina:

Antwoord

Er zijn 9 rechtsvormen voor ondernemers:

  1. Eenmanszaak
  2. Maatschap
  3. Vof
  4. BV
  5. CV
  6. NV
  7. Vereniging
  8. Stichting
  9. Coöperatie


Hoe het precies zit met alle rechtsvormen, kun je nalezen in deze brochure van de KvK: